Amikor 2008 őszén beütött a válság, és sokan döbbenten néztek ki fejükből a média rémhíreinek köszönhetően, akkor hónapokig semmi sem változott.

 

Ismerek olyan embereket, akik azt hitték, hogy a válságban megáll az élet, nem fog járni a villamos, nem lesz kenyér, stb., mégis 2008 karácsonyán ugyanúgy költötték a pénzt, mint előtte még a boldog békeidőkben. Az emberek ekkor még nem reagáltak.

 

Ugyanezt láttam vállalkozóknál is, többségük 2009. februárjában kezdte igazán felfogni, hogy nagy baj van, de még semmit nem tettek. Személyzeti tanácsadóként nálam a termelő gazdasági folyamatok, események csapódnak le, nem a tőzsdei pánik vagy hurráoptimizmus. A multik már 2008. novemberében megkezdték a tömeges leépítéseket, a kkv-k kivártak, ugyan nem is nagyon rúgtak ki embereket, de felvenni sem vettek fel nagyon.

 

2009 őszén kezdett el valami megindulni, mert egyre több cég kezdett el fejlesztéseken, cégépítésen gondolkodni, és embereket felvenni. De ma már 2010-et írunk, a nagy kérdés, hogy te mit fogsz csinálni ebben az évben:

 


  • Kivárod, hátha visszatérnek a 2009 előtti boldog békeidők?
  • Kivárod, mit csinál a konkurencia, és esetleg követed őt?
  • Kivársz tavaszig, hátha…
  • Vagy te is úgy gondolod, mint én, hogy 2010 az innováció és cégépítés éve kell legyen?

 

 

Azt már jól lehet látni, hogy rengeteg iparágban a piac alaposan megváltozott, és nemcsak 1 évre, hanem min. 3 évig nem lesz nagy fellendülés, pl. autóiparban, ingatlan értékesítésben, építőiparban. Szóval a legrosszabb stratégia várni a dolgok jobbra fordulására! Valamin változtatnod kell!

 

Jól látható, hogy pl. az építőiparnak is vannak olyan területei, ahol évente 50%-os növekedést lehet elérni 2010-ben, nem kell várni a csodára. Minden iparágban vannak ilyen területek, csak észre kell őket venni! Ezek egyértelműen a jövőbe mutató területek, pl. az építőiparban a passzív házak és az alternatív energiák hasznosításán alapuló dolgok.

 

Nem elég azonban jövőbemutató, innovatív termékek, szolgáltatások fejlesztése, hanem ezeket el is kell adni, vevőket, ügyfeleket kell szerezni. Ez pedig ma nehezebb, mint valaha mert az emberek jobban megnézik, mire költik a pénzüket, meg bizalmatlanabbak is. Mindez rengeteg feladat, amihez már komoly csapatra is szükség van. 2010-ben ha jól csinálod, akkor időd, energiáid nagy részét a fejlesztésekre, vevőszerzési stratégiára és a csapatod építésére fordítod, vagyis a vállalkozásod építed, és nem a napi apró-cseprő ügyekben veszel el.

 

Persze megteheted, hogy mégiscsak a kivárásra játszol, de garantálom, hogy előbb-utóbb belátod, a kivárás vesztes stratégia. A kérdés csak az, hogy mikor erre rájösz, nem lesz-e már késő?

 

Most lehet, hogy azt gondolod, hogy könnyű beszélni, de mutasd is meg hogyan kell ezt csinálni! Gyere el pénteken és megmutatom, hogyan váljál igazi vállalkozóvá és hogyan építs olyan csapatot, akikkel győztesen kerülsz ki a válságból!