Az Ön cégében is ilyen gyors az elérési idő?

A számítástechnikában használják ezt a kifejezést: azt mérik, hogy egy tároló eszközön (memória, harddisc, cd, stb.) lévő információ mennyi átlagos idő alatt férhető hozzá. Minél rövidebb a hozzáférési idő, annál jobb az eszköz.

 

 

A vállalkozásokban is van hozzáférési idő: mennyi idő alatt lehet egy korábbi iratot, információt előkeresni.

 

Mondanom sem kell, a hozzáférési idő azzal kapcsolatos, hogy mennyire van rend a cégnél – mi hogyan van archiválva, rendezve, mi módon tartják nyilván a dolgokat. Egy rövid hozzáférési idejű cég rendkívül unalmas hely. Bármire szükség van, azonnal megtalálható, minden adat folyamatosan elérhető, kiértékelhető.

 

Ezzel szemben, egy hosszú hozzáférési idejű cég nagyon izgalmas hely. Állandóan krimiket megszégyenítő izgalmas nyomozás folyik elveszett és eltűnt iratok és számlák után. Egy ilyen céget vezetve nem kell adrenalin hiányra panaszkodni: a meglepetések biztosak. Váratlanul kiderül, a legnagyobb vevőnk már második hónapja nem fizet. Kiderül a kintlévőség még be sem hajtható, mert az átadás-átvételi jegyzőkönyv eltűnt. A zargató emailek hatására kétszer is átutalják egy számla ellenértékét. És ez így megy nap-nap után. Csoda, hogy nem jut idő rendet rakni!?

 

Nagyon sok cégvezető nem tartja fontosnak, hogy rend legyen a cégében. Pontosabban előbb-utóbb belátja, hogy fontos lenne rendet tartan, csakhogy maga nem képes erre.

 

Ez nem csoda. Igazából számtalan helyen leírták már: az ideális vállalkozáshoz három ember kell, egy vállalkozó, egy menedzser és egy szakember. A vállalkozó kitalálja, a menedzser rendet rak, rendet tart és a szakember megcsinálja – ennyi az egész.

 

Csakhogy a gyakorlatban a magyar kisvállalkozások 95%-át vagy szakemberek, vagy vállalkozók alapítják. Mindkettőnek egy közös vonása van – nem szeret rendet tartani. Pedig rendet rakni és rendet tartatni kell. Ha erre a cégtulajdonos nem képes, akkor valaki másnak kell ezt megcsinálni, de rendnek akkor is lenni kell.

 

Jut eszembe, tesztelje a cégét! Keressen ki egy tavalyi számlát, a partner neve és a kb. időpontja alapján!

 

Ha ez 1 percen belül sikerül, akkor rendben van.

 

Ha negyed óra, vagy több kell, akkor át kell gondolnia a cégénél a rendet!

 

(Rá sem merek gondolni, hogy mi van, ha ez még napok alatt is alig lehetséges…)