Köztudott, hogy vállalkozni kockázatos dolog. A frissen alapított vállalkozások mindössze 20%-a éli meg az ötödik évét. És ami a legszomorúbb, a legtöbb, később fuccsba ment üzletről már az első pillanatban látszik, hogy halálra van ítélve. Most a válság idején rengetegen kényszerből indítanak vállalkozást, vagy, ahogy az eredeti tevékenységük körül elfogy a levegő, keresnek új területeket.

 

Ebben a cikkben megpróbáltam összeszedni azokat a gyilkosokat, amelyek már bölcsőjükben fojtják meg az induló vállalkozásokat.

 

 

1. Hozzáértés nélkül vállalkozni

 

Aki úgy vág bele egy cégbe, hogy még sosem csinálta, nem szánta rá az időt, energiát, hogy másoktól ellesse, megtanulja, az bizony hatalmas kockázatot vállal. Sok alkalmazott úgy hiszi, hogy a vállalkozóknál kolbászból van a kerítés – mivel azt látja, hogy néha az ő számára elképesztő összegeket visz haza egy jobban menő cégtulajdonos.
 

Az élet általános törvénye, hogy azt kapjuk, amit belerakunk. Ha sokat tanulunk, sok energiát szánunk a megismerésbe, gyakorlásba – akkor várhatunk el sokat.
 

Én nem állítom, hogy csak szakemberek alapíthatnak a saját szakmájukban vállalkozást. De egy kicsit meg kell tanulni azt a szakmát, amiben vállalkozunk. Életem egyik igen méretes kudarca volt, amikor vettem egy kávézót. Mondanom sem kell, hogy egy kukkot sem értettem a vendéglátóiparhoz, így aztán a bérlő a szemem is kilopták, így végül nagy veszteséggel kellett eladnom. Én itt tanultam meg: meg kell tanulni alapfokon a szakmát.
 

És ami fő – a vállalkozást is meg kell tanulni. Maga a szakma még nem elég, rengeteg olyan ismeret is kell, ami túlmegy a szakmán: jog, pénzügy, marketing, emberek vezetése, szervezés, és hosszan sorolhatnám. Aki ezt nem tanulja meg, azt ugyanúgy ledarálják, mintha a szűkebb szakmához nem értene.
 

 

 

2. Tervtelenség

 

Ez egy magyar specialitás: vágjunk bele, majd csak lesz valahogy. Az ilyennek általában a sehogy a vége. A legolcsóbb dolog a világon megtervezni egy üzletet. A terv nem egy nehéz dolog, mindössze az alapkérdésekre kell válaszolni:

 

  • Pontosan mit állítunk elő? Hogyan, miből, milyen erőforrások kellenek hozzá és mibe fog ez kerülni?
     
  • Kik lesznek a vevők? Miért pont tőlünk fognak venni? Mennyit és mennyiért lehet nekik eladni?
     
  • Hogyan fogjuk elérni a vevőket? Mibe fog ez kerülni?
     
  • Ki fogják ezt csinálni? Hogyan lesz ez megszervezve, ki mit fog csinálni?
     

Aki a fenti kérdésekre jól meg tud válaszolni, az már félúton van a sikerhez. A gyakorlatban itt inkább mindenfajta ködös ábrándozásokat szoktam hallani. Sőt. A leggyakoribb, a nagy hallgatás után a „hát ezen még nem gondolkoztam”.
 

 

3. Rémes saját személyes pénzügyek

 

Egy vállalkozás igazából olyan, mint az Avatarban a harci gépek. Beleül a katona, és a gép hatalmasra nagyítva ugyan azt teszi, mint amit a kezelője. Egy cég hibái és jó tulajdonságai 90%-ban a tulajdonos hibái és jó tulajdonságai – felnagyítva. Ezért nagyon kockázatos, ha zűrös ember céget alakít.
 

Különösen igaz ez a pénzügyekre. Amikor egy rémes magánpénzügyekkel rendelkező ember céget alapít, akkor nem fog hirtelen, gombnyomásra megváltozni és minden céges pénzügyet precízen vezetni.
Mielőtt az ember céget alapít, először rakja rendbe a saját magán pénzügyeit és tanulja meg otthon egyenesbe hozni a kasszát.
 

 

4. Kevés induló tőke

 

Egy vállalkozás mindig sokkal többe kerül, mint azt az alapító gondolja. Minden vállalkozó szerelmes a saját induló cégébe. Aki szerelmes, mindenből csak a szépet látja a másikban. Csak később jön rá, hogy nem tud főzni és elviselhetetlen szokásai vannak.
 

Ha tervez, akkor egy dolgot kell csinálni: a bevételt alulbecsülni, a költségeket felülbecsülni! Ha egy üzleti tervben korrektül kiszámolunk mindent, és ha megfelezzük a tervezett bevételeket és megduplázzuk a kiadásokat és még mindig jó az üzlet – akkor kell belevágni.
 

 

5. Piackutatás hiánya

 

Az egyik legfájóbb dolog, amikor sok pénzzel, rengeteg energiával felállítjuk a cégünket és az elkezdi ontani a kiváló minőségű bigyókat – és akkor derül ki, hogy ezt senki sem akarja megvenni.
 

Ezért minden vállalkozás indítása előtt kötelező piackutatást végezni. Meg kell kérdezni a potenciális vevőket, vennének-e, mennyit, mennyiért. Mi az amit szeretnének benne, mit nem szeretnek a konkurenciában. Ha az eredmények lelombozóak: akkor ne vágjunk bele.
 

 

6. Álmok az eladási számokról

 

A szerelmes álmok közül, amik már a bölcsőben megölik az újszülött céget, a leggyilkosabb az irreális eladási számok álma. Itt vesztik el a cégalapítók leginkább a realitásukat. Ilyeneket szoktam hallani: Hetente legalább kétmillió ember nyal el egy nyalókát! Teljesen reális ennek a piacnak a tíz százaléka, a mi hiper-szuper nyalókánkkal. Ez akkor évi 10millió nyalóka. Vágjunk bele! – és akkor ott állnak a hatalmas eladatlan nyalókahegyek alatt…
 

Sokak szerint a legjobb módszer, ha előbb eladjuk a terméket és aztán vágunk bele. Pár ezer forintért lehet egy egyszerű eladási weblapot készíteni, aztán pár tízezer forintért futtatunk egy adwords kampányt és megnézhetjük mennyit adtunk volna el, ha tényleg lenne ilyen termékünk. Ha sokat – belevágunk. Ha nem, elnézést kérünk…
 

 

7. Kritikák elutasítása

 

Nagy élmény volt számomra, amikor egyszer egy asztal körül ült tíz cégvezető és egyikük előadta az új ötletét. Valami észveszejtő marhaság volt – ennek ellenére ő teljesen szerelmes volt bele. A többiek nagyon szívós munkájába került, minden ékesszólásukat, elemzőképességüket bevetették, amíg az ötletgazda lassan kezdett megvilágosulni és kezdett eljutni az agyába, hogy talán mégse annyira jó ez az ötlet.
 

Az életben a helyzet sokkal rosszabb. Nagyon ritkán van lehetőség, amikor segítőkész hozzáértő vállalkozók közt ülhet az ember. Ha mindenki látja, hogy hülyeséget kíván elkövetni, akkor jobbára ráhagyják. És nagyon sokan ANNYIRA szerelmesek, hogy bárki bármit mondhat akkor is megcsinálják. És akkor a szerelmes ötlete felkoncolja a vállalkozása.
 

 

+1  Tisztességtelenség

 

Semmi más nem olyan gyilkos egy induló vállalkozásban, mint amikor már a legelején elhatározzák, mint III. Richárd, hogy gazemberek lesznek.
 

Ugyanis ez bizony átjön. Egy nagyon vigasztaló dolog van számomra, hogy bármelyik iparágat nézek is, a becstelen cégek előbb-utóbb mindig vesztenek. Ezért eleve csatlakozzanak a nyertesekhez: legyenek becsületesek. Mindenkivel.  Vevőkkel, beszállítókkal, állammal.

 

És akkor megmaradnak.

 

 7 +1 gyilkos az induló vállalkozásokban blog

 

Üdvözlettel: dr. Tóth András