A fenti állítást sokan hangoztatják, de nem magyarázzák meg, hogy pontosan miben is, és pontosan mit is kell tennie egy magyar vállalkozónak, ha a következő 5-10 évben is meg akar élni.

 

15 éve dolgozom tanácsadóként, és rengeteg iparágra, cégre van rálátásom, továbbá átéltem jó pár komoly változást a gazdaságban. A jó öreg 90-es évek volt a hiánygazdaság, nem kevés vállalkozásnak kizárólag az kötötte le az energiáit, hogy a vevői igényeket kielégítse.

 

Ebben az időben sokak nem voltak rászorulva arra, hogy eladjanak, nagyon sok iparágban még alig voltak konkurensek. Mindez 2002 körül érzékelhetően megváltozott, mert egyre több konkurens jelent meg, egyre több iparágban, ezért sok vállalkozó kezdett szembesülni azzal, hogy a vevők már nem jönnek maguktól, hanem menni kell értük.

 

Ha valaki 10 éven át azt szokta meg, hogy a vevők keresik, mert nemigen van más, annak rendkívül nehéz egyszer csak átállnia arra, hogy ő menjen vevők után. Nemcsak vállalkozóknak, cégvezetőknek nehéz feladat, nagyon sok beszerző vérzik el, mikor átáll értékesítőnek. Ez egyszerűen egy más habitust igényel.

 

Nem elég azonban, hogy a vevők után menni kell, hanem valami ütős indokot is kell nekik mondani, hogy miért tőlünk vásároljanak, erről Feri kollégám már sokat írt. Azonban ez még nem volt elég, ahogy a Tanú című filmben elhangzott, „A nemzetközi helyzet fokozódott!”, vagyis a konkurensek egyre csak gyűltek, közben pedig egyes piacok meg csökkentek.

 

3-4 éve már ott tartunk, hogy sok iparágban nem éri meg értékesítőket felvenni és rajtuk keresztül vevőkhöz jutni, valami hatékonyabbra van szükség!?

 

Eljött a marketing korszak ideje, ami már magasiskola a vállalkozók többsége számára. Pedig nincs mese, aki ezt az akadályt nem veszi megfelelően, az nagy bajba került, vagy fog kerülni. Mi itt a VHK-ban egyenlőre még csak a marketing alapokkal foglalkozunk, amiből a legfontosabb, hogy:

 

 

Ne csinálj tucat vállalkozást, tucat terméket, hanem LEGYÉL MÁS!

 

Ha rajtad kívül még legalább 10-en foglalkoznak ugyanazzal, akkor a potenciális vevő jó eséllyel az alapján fog dönteni közöttetek, hogy kit ismer, vagy ki tolja le bokáig a nadrágot árban! Sőt, egyenesen eljött a kamikáze vállalkozók ideje, akik már akkora sz…rban vannak, hogy akár beszerzési, vagy önköltségi szint alá is mennek, csakhogy bevételhez jussanak. Sajnos, semmilyen trükköt, biztos fogást nem ismerünk, hogy miként lehet velük szemben labdába rúgni és főleg nyereségesen működni.

 

Kiváló példa erre építőipar, mást sem hallok vállalkozóktól, hogy csak az ár számít, csak az ár számít. Eközben pedig ismerek olyanokat, akik kifejezetten drágán dolgoznak, és köszönik, jól élnek.

 

A titkuk pedig nem más, mint az, hogy nem foglalkoznak olyan termékekkel, szolgáltatásokkal, amivel kapcsolatban 10 másik cég is labdába tud rúgni a vevőknél! Pl. ismerek olyan céget, aki éppen ezen a nyáron szállt ki a tűzjelző érzékelők kereskedelméből, mert a Bosch vált a legnagyobb kamikáze vállalkozóvá, 1/8-ad áron adja az érzékelőket, csakhogy megrendeléshez jusson. Ráadásul neki vastag zsírja van, amiből telik is rá. Erre ők találtak olyan termékcsaládot, amiben szinte nincs konkurencia, és elkezdett jól menni az üzlet.

 

Hiába, tudomásul kell venni, hogy ma már kicsi eséllyel lehet ugyanabból a dologból 20-30-40 éven keresztül megélni. Belevágsz valamibe, és ha jó üzlet, akkor jó eséllyel előbb-utóbb megjelenik a konkurencia, először tisztességesen próbál meg harcolni, majd ha nem talál rajtad fogást, akkor jönnek a piszkos módszerek. Előbb-utóbb egyre többen lesznek, és a vevőknek egyre nagyobb választási lehetőségük lesz, ezzel arányosan csökken az iparágban elérhető ár, árrés és nyereség. Amikor eljut a néhány %-ig, mint pl. számítógép hardver kereskedelemben, akkor jobb kiszállni az egészből, és újabb, kevésbé telített vadászmezőket kell keresni.

 

A magyar vállalkozók ehhez még nem szoktak hozzá, a többség azt hiszi, belekezd valamibe, és majd egy életen át megél belőle. Sajnálom, de ennek a gondolkodásnak sok esetben tragédia a vége!

 

Összefoglalva, legyél más, továbbá ha már akkora a verseny, hogy tisztességes úton nem lehet nyereségesen működni, akkor keress üres vadászmezőt!

 

Merre vannak ezek a vadászmezők és hogyan juss előre? Erről szól a VHK Roadshow! Ha még nem jelentkeztél, itt jobb oldalt megteheted. Teljesen díjmentes és kötelezettségektől mentes, hiszen most a vendégünk vagy!

 

 

Üdvözlettel: Kelkó Tamás